Novela zákona o silničním provozu, která vstoupila v platnost 1. ledna 2024, přinesla řadu změn v oblasti silničního provozu. Tyto změny mají za cíl zvýšit bezpečnost na českých silnicích, zefektivnit provoz a zároveň zpřísnit sankce za nejzávažnější dopravní přestupky.
Změny v bodovém systému
Mezi nejvýznamnější změny patří zjednodušení bodového systému. Dosavadních pět skupin trestných bodů bude nahrazeno třemi kategoriemi:
2 body: přestupky s menší mírou nebezpečí, jako je například jízda bez zapnutých světel, překročení rychlosti o 10 km/h nebo jízda po vyhrazeném pruhu
4 body: přestupky s vyšší mírou nebezpečí, jako je například jízda pod vlivem alkoholu nebo drog, předjíždění v protisměru nebo jízda v protisměru
6 bodů: nejzávažnější přestupky, jako je například těžké ublížení na zdraví způsobené dopravní nehodou, jízda bez řidičského oprávnění nebo usmrcení člověka při dopravní nehodě
Za 12 trestných bodů řidič přijde o řidičský průkaz. Pro ztrátu řidičáku tak postačí spáchání dvou nejvážnějších přestupků za 6 bodů, resp. tří středně závažných přestupků za 4 body.
Změny v rychlostních limitech
Novela zákona zvyšuje maximální povolenou rychlost na vybraných úsecích dálnic z 130 km/h na 150 km/h. Tato změna se však týká pouze úseků, které jsou pro tuto rychlost vhodné a bezpečné.
Změny v povinnosti mít při jízdě řidičský průkaz a osvědčení vozidla
Novela zákona ruší povinnost mít při jízdě řidičský průkaz a osvědčení vozidla. Řidiči však budou muset mít tyto doklady u sebe, pokud je budou kontrolovat policisté.
Změny v trestech za dopravní přestupky
Novela zákona zvyšuje pokuty za některé dopravní přestupky. Například za jízdu pod vlivem alkoholu nebo drog se pokuta zvýšila z 10 000 Kč na 20 000 Kč.
Změny pro začínající řidiče
Novela zákona zavádí tzv. režim L17, který umožňuje řidičům mladším 18 let řídit motorové vozidlo skupiny B pod dohledem zkušeného řidiče, který má řidičské oprávnění alespoň pět let.
Změny v odpovědnosti provozovatele vozidla
Novela zákona omezila zodpovědnost provozovatele vozidla za přestupky řidiče. Doba, po kterou se vedlo řízení o přestupku řidiče, se nebude započítávat do promlčecí doby u přestupku provozovatele vozidla.
Novela zákona o silničním provozu je významným krokem k zvýšení bezpečnosti na českých silnicích. Zjednodušení bodového systému, zvýšení pokut za některé přestupky a zavedení režimu L17 jsou opatření, která by měla přispět ke snížení počtu dopravních nehod.
Změny v bodovém systému
Mezi nejvýznamnější změny patří zjednodušení bodového systému. Dosavadních pět skupin trestných bodů bude nahrazeno třemi kategoriemi:
2 body: přestupky s menší mírou nebezpečí, jako je například jízda bez zapnutých světel, překročení rychlosti o 10 km/h nebo jízda po vyhrazeném pruhu
4 body: přestupky s vyšší mírou nebezpečí, jako je například jízda pod vlivem alkoholu nebo drog, předjíždění v protisměru nebo jízda v protisměru
6 bodů: nejzávažnější přestupky, jako je například těžké ublížení na zdraví způsobené dopravní nehodou, jízda bez řidičského oprávnění nebo usmrcení člověka při dopravní nehodě
Za 12 trestných bodů řidič přijde o řidičský průkaz. Pro ztrátu řidičáku tak postačí spáchání dvou nejvážnějších přestupků za 6 bodů, resp. tří středně závažných přestupků za 4 body.
Změny v rychlostních limitech
Novela zákona zvyšuje maximální povolenou rychlost na vybraných úsecích dálnic z 130 km/h na 150 km/h. Tato změna se však týká pouze úseků, které jsou pro tuto rychlost vhodné a bezpečné.
Změny v povinnosti mít při jízdě řidičský průkaz a osvědčení vozidla
Novela zákona ruší povinnost mít při jízdě řidičský průkaz a osvědčení vozidla. Řidiči však budou muset mít tyto doklady u sebe, pokud je budou kontrolovat policisté.
Změny v trestech za dopravní přestupky
Novela zákona zvyšuje pokuty za některé dopravní přestupky. Například za jízdu pod vlivem alkoholu nebo drog se pokuta zvýšila z 10 000 Kč na 20 000 Kč.
Změny pro začínající řidiče
Novela zákona zavádí tzv. režim L17, který umožňuje řidičům mladším 18 let řídit motorové vozidlo skupiny B pod dohledem zkušeného řidiče, který má řidičské oprávnění alespoň pět let.
Změny v odpovědnosti provozovatele vozidla
Novela zákona omezila zodpovědnost provozovatele vozidla za přestupky řidiče. Doba, po kterou se vedlo řízení o přestupku řidiče, se nebude započítávat do promlčecí doby u přestupku provozovatele vozidla.
Novela zákona o silničním provozu je významným krokem k zvýšení bezpečnosti na českých silnicích. Zjednodušení bodového systému, zvýšení pokut za některé přestupky a zavedení režimu L17 jsou opatření, která by měla přispět ke snížení počtu dopravních nehod.